Jak tworzyć opisy kategorii w sklepie internetowym?

Opisy kategorii w sklepie internetowym to treści, do których nie każdy przywiązuje dużą uwagę. W przypadku e-commerce, najczęściej priorytetem są teksty dla strony głównej, zakładek informacyjnych, czy opisy produktów – a teksty na kategorie spadają na sam koniec kolejki.

Czytaj dalej, a dowiesz się między innymi:

  • dlaczego nie warto pomijać opisów kategorii,
  • jaki wpływ mają opisy kategorii na pozycjonowanie sklepu,
  • gdzie umieścić tekst na stronie kategorii,
  • jak długi powinien być taki opis,
  • a także jak pisać teksty, które spełnią oczekiwania użytkowników i robotów wyszukiwarek.

Opisy kategorii a SEO

Inwestycja w opisy kategorii powinna znaleźć się na liście priorytetów każdego właściciela e-commerce – właśnie ze względu na SEO.

Google bierze pod uwagę wiele czynników rankingowych podczas ustalania pozycji w wynikach wyszukiwania – a treści na stronie są jednym z najważniejszych.

Słowa kluczowe w opisie kategorii

W każdym tekście na kategorie powinny znaleźć się słowa kluczowe. Powinny to być zarówno słowa ogólne, jak i frazy longtail – czyli dłuższe, złożone hasła o wysokim potencjale sprzedażowym.

Najczęściej wskazuje je osoba, która zleca tekst – na przykład content manager lub specjalista ds. pozycjonowania odpowiedzialny za stronę.

Słowa kluczowe może też wybrać copywriter z wykorzystaniem popularnych planerów słów kluczowych. Google Keyword Planner, Answer the Public czy Ubersuggest to jedne z najpopularniejszych narzędzi, ale na rynku jest ich dużo więcej.

Unikalność opisów w sklepie

Dla SEO bardzo ważna jest też unikalność tekstu. Opisy nie mogą być skopiowane z innych stron.

Jeśli teksty na Twojej stronie nie są unikalne – koniecznie wymień je na nowe! Obecność powielonych treści może mocno zaszkodzić pozycjonowaniu sklepu.

Jak pisać opisy kategorii?

Przy projektowaniu tekstów na kategorie należy wziąć pod uwagę wiele czynników. Mowa tutaj zarówno o umieszczeniu tekstu w odpowiednim miejscu na stronie, jak i zaprojektowaniu treści, które pomogą w sprzedaży.

Opis kategorii a ”above the fold”

Above the fold to popularne określenie zawartości strony internetowej, która jest widoczna dla użytkownika bez konieczności przewijania.

Biorąc pod uwagę UX (ang. user-experience, czyli doświadczenia użytkownika) – w tej części powinna znaleźć się najważniejsza zawartość danej strony. W przypadku kategorii sklepu internetowego będzie to lista produktów.

Co łączy above the fold z tworzeniem opisów kategorii?

Otóż tekst nie powinien odwracać uwagi użytkownika od głównego bohatera – czyli sprzedawanych produktów. Nie może być za długi, nie powinien też zawierać zbędnego formatowania – np. zbyt wielu nagłówków czy rozbudowanych list.

Gdzie umieścić tekst kategorii?

Popularnym rozwiązaniem jest umieszczenie krótkiego opisu na górze strony (nad produktami), z jednoczesną publikacją dłuższego tekstu na samym dole. To świetny kompromis pomiędzy UX, a SEO – publikujemy content, który pomoże w pozycjonowaniu strony, ale nie rozpraszamy uwagi użytkownika “ścianą tekstu”.

Alternatywą jest wyświetlanie tylko części tekstu. Na początku widoczne jest tylko kilka linijek, a pozostałą treść można przeczytać po kliknięciu przycisku „Czytaj więcej”. To rozwiązanie ma jednak wielu przeciwników w świecie SEO i nie zawsze będzie rekomendowane.

Długość opisu kategorii – ile znaków napisać?

Jeśli publikujesz część tekstu na górze strony, nad produktami – kilkaset znaków treści w zupełności wystarczy, aby przedstawić zawartość kategorii i zawrzeć najważniejsze słowa kluczowe.

Jeśli w sklepie internetowym jest możliwość dodania tekstu pod produktami (lub w innym miejscu, gdzie tekst nie będzie przeszkadzał w odbiorze strony) – można sobie pozwolić na dłuższe treści, które sprawdzą się lepiej dla SEO.

Pisanie tekstów na kategorie – o czym pamiętać?

Tworząc treści na kategorie pamiętaj o ich przeznaczeniu. Teksty powinny opisywać asortyment, podkreślać zalety oferowanych produktów i zachęcać klienta do zakupu.

W opisie kategorii koniecznie zawrzyj odpowiedzi na pytania:

  • Jakie rodzaje produktów są dostępne w tej kategorii? Na jakie grupy można je podzielić?
  • Dlaczego produkty tego sklepu są wyjątkowe? Co odróżnia je od innych dostępnych na rynku?
  • Co atrakcyjnego jest w ofercie sklepu? Może to darmowa wysyłka albo długi termin na zwrot?

Pisząc tekst na kategorie nie zapomnij też o zwrotach CTA (ang. call to action) – czyli wezwaniu do działania. Zastanów się, co użytkownik ma zrobić po przeczytaniu tekstu i zachęć go do tego prostym komunikatem.

Opisy kategorii a persona

Dobre opisy kategorii powinny uwzględniać tzw. persony, czyli profile idealnych klientów.

Właśnie dlatego, spróbuj wyobrazić sobie idealnego kupującego i zaprojektuj treści w oparciu o jego sytuację i potrzeby.

Zadaj sobie poniższe pytania:

  • Ile ma lat?
  • Jakiej jest płci?
  • Gdzie mieszka?
  • Dlaczego poszukuje tego konkretnego produktu?
  • Co jest dla niego ważne – cena, kolor, a może jak najwyższa jakość, bez względu na koszty?

A następnie napisz tekst, który przekona potencjalnego klienta, że właśnie w tym sklepie znajdzie dokładnie to, czego potrzebuje.

Opisy kategorii – podsumowanie

Dobrej jakości treści na stronę to coś, na czym nie warto oszczędzać – a jeśli nie możesz zająć się tym samodzielnie, zleć utworzenie tekstów specjalistom.

Napisanie skutecznego, sprzedażowego opisu kategorii zgodnie z zasadami SEO nie stanowi żadnego problemu dla doświadczonego copywritera, a inwestycja w treści z pewnością się zwróci.

Polecane komentarze

Damian

1 czerwca 2020

sdsdsd

Dodaj komentarz

Nigdy nie udostępnimy Twojego e-maila.